Over het MAI


Koop een print en steun het MAI!

 

 

herfsteditie 2020

 

PH Ajax bb

 

 © Paul Huf/MAI Ajax Johan Cruyff, Klaas Nuninga, Sjaak Swart, Piet Keizer 1967

 

PH mode

 

 © Paul Huf/MAI modellen in salon modeontwerper Dick Holthaus 1963

 

 

De foto's worden afgedrukt op fine art pigment paper formaat 20x25 cm, beeldformaat ca 19x20 cm voorzien van originele stempel. De verkoopprijs bedraagt euro 125,- inclusief btw en bezorging binnen Nederland. 

Frits Tijbout Artprints verzorgt de afdrukken en verzending.

 

Hoe bestelt u een afdruk:

 

Stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. ovv MAI herfsteditie 2020 nr 2

 

Geef uw keuze aan:

1. Ajax 1967 (beeldformaat 19x24 cm)

2. Mode Holthaus 1963 (beeldformaat 19x19 cm)

 

Vermeld in de mail uw naam en adresgegevens (+ verzendgegevens indien afwijkend). Vervolgens ontvang u van ons een factuur en na betaling krijgt u de afdruk thuis gestuurd (track & trace).

 

De 2e herfsteditie is gereserveerd voor fotograaf Paul Huf

Paul Huf ( 1924 - 2002 ) wordt geboren in Amsterdam, als zoon van toneelspeler Paul Huf sr. Hij is al op vrij jonge leeftijd geobsedeerd door fotografie. In het tuinhuis richt hij een donkere kamer in en leert door zelf te experimenteren het ontwikkelen en afdrukken. Klasgenoten poseren voor zijn camera waarna zij de afdrukken bij hem kunnen bestellen.
Tijdens de oorlog duikt het gezin noodgedwongen onder in Naarden. Na de oorlog keert Huf terug naar Amsterdam. Hier begint zijn professionele carrière als fotograaf. Zijn eerste opdracht komt via de beroemde toneelspeler Ko van Dijk, hij mag de officiële toneelportretten van het gezelschap Comedia maken.
Huf ontwikkelt zich in de daarop volgende jaren als “het boegbeeld” van de Nederlandse fotografie. Met opdrachtgevers als Grolsch, Philips, KLM, Avenue en Margriet. Of het nu om reclame- , modefotografie,  bedrijfsreportages of glamour portretten gaat, zijn handtekening  is altijd zichtbaar: de pure en eenvoudige, maar perfect geregisseerde scène.
Als de Rijksvoorlichtingsdienst  zijn uitzonderlijke kwaliteiten als portretfotograaf ontdekt mag Huf in de jaren vijftig foto’s maken van Koningin Juliana en Prins Bernhard en wordt zijn naam bekend bij het grote publiek.
Het  Rijksmuseum besluit in 2000 een aankoopfonds voor fotografie naar hem te vernoemen, het Paul Huf Fonds en heeft inmiddels een deel van zijn werk opgenomen in hun collectie.

 


 

De herfst is gereserveerd voor fotograaf Carel Blazer

Carel Blazer (1911-1980) wordt geboren in Amsterdam als zoon van een accountant.
Hij brengt zijn jeugd door in Groningen. Later volgt hij een studie werktuigbouw en start een praktijk als portretfotograaf in Amsterdam samen met Eva Besnyö.

Halverwege de jaren dertig maakt hij veel reisreportages. Hij is sociaal en politiek geëngageerd. Al tijdens zijn jeugd neemt hij deel aan initiatieven tegen het opkomende fascisme. Dit vertaalt zich in 1937 in een reis naar Spanje waar hij de Spaanse Burgeroorlog fotografeert en later in zijn lidmaatschap van de Ondergedoken Camera.
In 1943 wordt Blazer opgepakt door de bezetter en ontsnapt ternauwernood aan een ter dood veroordeling.

Na de oorlog legt hij zich steeds meer toe op de reportagefotografie en werkt veel voor bedrijven. Hierbij zet hij in zijn foto's niet het product centraal maar de mens.
Grote opdrachtgevers in deze periode zijn Bruynzeel, de Twentse Stoomblekerij en Nemavo.

De twee grote thema's in het werk van Carel Blazer zijn de mens en het water. Hij fotografeert een bepaalde mentaliteit, die van de doeners.
Hij maakt de dingen niet mooier dan ze zijn, zoekt de essentie en laat het overbodige weg. Blazer is een vakman en meester van de techniek. Hij vangt de werkelijkheid met oog voor licht, schaduw, vorm en compositie.

 

CB website zw-w

 © Carel Blazer, Amsterdam 1942

 

CB website kleur

 © Carel Blazer, Spanje 1956

 


De maand september is gereserveerd voor fotograaf Hans Dukkers

 

Hans Dukkers (1920 - 1985) is vanaf de eerste helft van de jaren vijftig tot in de tweede helft van de jaren zestig de meest invloedrijke Nederlandse modefotograaf.

Hij wordt gezien als de grondlegger van het beroep van fotomodel in Nederland. Dukkers excelleert in het vinden van de juiste fotogenieke vrouw die hij als ideaalbeeld in de couture van de eerste naoorlogse generatie modeontwerpers, zoals Max Heijmans, Ferry Offerman en Dick Holthaus, vastlegt. Zijn modefotografie is oorspronkelijk en voor Nederlandse begrippen werelds en mondain.

Als autodidact leert hij in korte tijd het vak beheersen. Zijn stijl is ontspannen, natuurlijk en speels.
Hij verzorgt zelf de make up van de modellen en zijn creativiteit en inventiviteit ondervangen het gebrek aan technische kennis. De Amsterdam Fashion Week, die in 1949 voor het eerst wordt gehouden, is Dukkers’ eerste belangrijke opdrachtgever.

In 1953 introduceert Dukkers een nieuw element in de Nederlandse fotografie, het maken van opnamen op locatie: het model wordt geplaatst naast een gietijzeren brugleuning met de trapgevel van een grachtenpand op de achtergrond.

Zijn pioniersrol heeft veel navolging gekregen in Nederland, heel terecht verwoordt modejournalist Pauline Terreehorst de betekenis van zijn fotografie met de zin: ‘ Met Dukkers stond je met één been in het buitenland’.

 

Ajax-Feijenoord-Dukkers

 

 © Hans Dukkers/MAI, Ajax/Fijenoord 1967

 

    Rinus Israel, Tonny Pronk, Eddy Pieters Graafland, Gert Bals, Ove Kindvall, Johan Cruijff voor Varagids

 

 

Mode Evelyn Orcel- Dukkers 

 © Hans Dukkers/MAI, Evelyn Orcel voor Holthaus mode 1953

  ________________________________________________________________________________________________________________________

 De maand augustus is gereserveerd voor Kees Scherer

Kees Scherer (1920-1993) kan met collega's als Cas Oorthuys, Sem Presser en Carel Blazer worden gerekend tot de eerste lichting naoorlogse documentaire fotografen. De stad is zijn werkterrein. Als geen ander weet hij het licht te benutten. Hij maakt graag gebruik van strijklicht, tegenlicht en schaduwen.
Na de oorlog start hij een eigen fotopersbureau werkt voor dag- en weekbladen zoals Avenue, Margriet en Elsevier. Samen met vriend en collega Bram Wisman neemt hij in 1955 het initiatief tot de oprichting van World Press Photo.
Scherer fotografeert alles wat hem gevraagd wordt; van kantklossen in Wijdenes, een paardenkamp voor kinderen, een biljartclub voor vrouwen tot de Watersnoodramp en de Hongaarse opstand. Maar zijn hart ligt bij straatfotografie voornamelijk in Amsterdam, maar ook Londen, New York en Parijs. De kracht van Scherer's fotografie laat zich het beste samenvatten in de woorden van Jessica Voeten; " Scherer licht het ongewone uit het gewone".

 

KS 65149 geretoucheerd 10x10 cm

MAI-KS-Parijs030025027071-print 6x6

 © Kees Scherer/MAI, boven kind met paardenbloem jaren zestig en onder Kus aan de Seine, Parijs 1957

________________________________________________________________________________________________________________________

 

De maand juli is gereserveerd voor fotograaf Ad Windig

 

 Ad Windig (Heemstede 1912-Callantsoog 1996) behoort tot de groep GKf fotografen die na de Tweede Wereldoorlog het gezicht van de Nederlandse reportage fotografie hebben bepaald.

Na het zien van de tentoonstelling foto '37 in het Stedelijk Museum Amsterdam besluit Ad Windig fotograaf te worden. Hij gaat fotografie lessen volgen bij Emmy Andriesse en Carel Blazer. Hij was op zijn beurt leermeester van Ed van der Elsken en Philip Mechanicus.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog komt hij in het kunstenaarsverzet terecht en sluit zich aan bij De Ondergedoken Camera. Vanaf 1944 fotografeert hij voor de Binnenlandse Strijdkrachten.

Begin jaren vijftig werkt hij samen met Carel Blazer. Zij reizen met een witte jeep landbouwbeurzen en bedrijven af om te fotograferen. De bedrijfsfotografie vormt een goede bron van inkomsten.

Ad Windig is - ten onrechte - altijd wat op de achtergrond gebleven. Zijn bescheidenheid bepaalt het karakter van zijn foto's, waarin verstilling en humor naar voren komen. Hij is de fotograaf van het understatement en niet van het grote gebaar.

 

 

 © Ad Windig/MAI, boven Wijk aan Zee 1955 en onder Reguliersgracht Amsterdam 1959

___________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

De maand juni is gereserveerd voor fotograaf Sem Presser

 

 De Amsterdamse fotograaf Sem Presser (1917-1986) heeft een avontuurlijk leven weten te combineren met de opbouw van een fotografisch oeuvre. Zijn fotografie beslaat voornamelijk het veld van vooroorlogse persfotografie tot aan de latere reportage- en reisfotografie. Artistieke pretenties waren hem vreemd: "ik ben een ambachtsman''. Met subtiele humor en een scherp oog voor absurdistische details legde Presser de wereld om zich heen vast.

 SP voor beeldbank 900 pix

    SP schaap voor bb       

© Sem Presser/MAI, boven New York 1961 en onder Ierland jaren zestig

__________________________________________________________________________

 

 Het Maria Austria Instituut (MAI) verzamelt en exploiteert fotoarchieven van bijzondere kwaliteit van fotografen die een uitgesproken band met Amsterdam hebben. Het MAI doet dat om het werk van de fotografen blijvend deel uit te laten maken van het visuele erfgoed van ons land.

 

In samenwerking met het Stadsarchief Amsterdam worden de archieven bewaard, beheerd en, waar mogelijk, gedigitaliseerd. Het MAI brengt de archieven onder de aandacht van het publiek en organiseert presentaties, tentoonstellingen, boeken en educatieve activiteiten.

 

Het MAI is een cultureel ondernemer zonder structurele subsidie en is niet gericht op het maken van winst. Het MAI financiert zijn activiteiten deels door foto's uit haar archieven te exploiteren. De fotografen en hun nabestaanden staan tenminste de helft van hun auteursrechtvergoeding af om de missie van MAI te kunnen realiseren. Incidentele bijdragen vullen het budget aan.

 

ANBI

Het MAI bezit de culturele ANBI status (Algemeen Nut Beogende Instelling). Bij een culturele ANBI status is tevens de Geefwet van toepassing: donateurs mogen 1,25 keer het bedrag van de gedane gift in aanmerking nemen voor de giftenaftrek bij een gift van maximaal 5000 euro. Het RSIN nummer is 94.53.192.  Zie hiervoor ook de Geefwet bij de Belastingdienst.

 

 

Download hier informatie over doelstelling, beleidsplan en bestuur van het MAI.

Download hier het jaarverslag van 2012

Download hier het jaarverslag van 2013

Download hier de jaarrekening van 2013

Download hier de jaarrekening van 2014

Download hier de jaarrekening van 2015

Download hier de jaarrekening van 2016

Download hier de jaarrekening van 2017

Download hier de jaarrekening van 2018

Download hier de jaarrekening van 2019

 

 ____________________________________________________________________________

 

 

 

NIEUWS /MAI Nieuwsbrief


Per 2015 introduceert het MAI een digitale nieuwsbrief met informatie over zijn activiteiten en uiteraard verrassend beeld dat aansluit bij de actualiteit. U kunt zich aanmelden voor de nieuwsbrief door een e-mail te sturen of het contactformulier in te vullen.

 

 

 


  

 

 

  

Foto's uit de MAI collectie sieren al vele publicaties, cd- en platenhoezen:

 

T003   T017   T005 

T008   T007   T000