FAQ


Op deze pagina vindt u antwoord op veelgestelde vragen. De regels voor gebruik en levering van scans vindt u in de algemene voorwaarden


 


 

Hoe maak ik een account aan?

Klik op de knop 'inloggen'. Kies vervolgens voor 'Nog geen account?'. Hier vult u de gevraagde gegevens in en vervolgens klikt u op registreren. Een bevestingsmailtje wordt naar uw e-mailadres gestuurd.

 

Ik kom mijn account niet meer in. Wat moet ik doen?

Klik op de knop 'inloggen'. Kies vervolgens voor 'Gebruikersnaam vergeten' of 'Wachtwoord vergeten' en vul uw e-mailadres in. U ontvangt een e-mailt met een wachtwoord of gebruikersnaam, zodat u weer kunt inloggen op de MAI Beeldbank.

 

Hoe wordt de MAIbeeldbank gevuld?

Het MAI is bezig aan een grote digitaliseringsslag. Periodiek worden nieuwe beelden aan de MAIbeeldbank toegevoegd. Hoe dit proces in zijn werk gaat, wordt uitgelegd in deze toelichting (PDF).

 

Hoe werkt het zoeksysteem?

Als u zoekt op trefwoord, zoekt u in alle woorden uit een beschrijving. Door gebruik te maken van een asterix * kunt u zoeken op delen van woorden. Door bijvoorbeeld fiets* in te toetsen, vindt u niet alleen foto's waar letterlijk 'fiets' in de beschrijving staat, maar ook 'fietsen', 'fietsers' of 'fietsenstalling'. Zoekt u op *fiets, dan zult u ook een bakfiets of bromfiets in uw resultaten tegen kunnen komen. 

Na vrij zoeken op trefwoord, kunt u uw resultaten filteren met behulp van de lijsten aan de linkerkant. Onder technisch kunt u kiezen voor bijvoorbeeld alleen staande of kleurenfoto's. Onder inhoudelijk kunt u een filter op bijvoorbeeld een locatie of vervaardiger toepassen. Het is mogelijk meerdere filters te gebruiken; hierdoor zal uw resultaat steeds specifieker worden.

 

Hoe krijg ik alleen de hoge resolutie scans te zien?

U filtert uw zoekresultaat door aan de linkerkant het filter beschikbaarheid te gebruiken. Kies hier voor ‘Direct beschikbaar’ om alleen de scans te zien die u meteen kunt downloaden.

 

Hoe bewaar ik een selectie foto's?

Via de knop favorieten (het ster-icoontje bij een foto) bewaart u een foto. U kunt een onderverdeling maken in verschillende mappen om aparte selecties naast elkaar te bewaren.

 

Welke foto's vind ik onder de knoppen 'actueel' en 'uitgelicht'?

Onder het tabblad actueel vindt u foto's die op een of andere manier met de actualiteit te maken hebben. Onder het tabblad uitgelicht vindt u foto's die al eens op een boek- of tijdschriftcover zijn verschenen.

 

Wat is levering op bestelling?

Van sommige collecties zijn de negatiefbladen gescand en zijn uitsneden daarvan in de MAIbeeldbank opgenomen. Deze foto's zijn te herkennen aan het kenmerk ‘op bestelling’ onder het kopje Beschikbaarheid. Bij bestelling van zo'n foto wordt opnieuw een scan gemaakt op hoge resolutie. Levering van de hoge resolutie scan gebeurt zo snel mogelijk, indien gewenst gegarandeerd de volgende werkdag.

 

Hoe lang duurt het voordat ik mijn gekochte foto ontvang?

Bij een foto die 'Direct leverbaar' is, ontvangt u binnen een half uur na betaling een e-mail met een link naar de foto. U kunt deze dan direct downloaden. De link blijft 3 weken actief en kan maximaal 3 keer worden aangeklikt. Een foto 'Op bestelling' moet opnieuw worden gescand. MAI streeft naar een zo spoedig mogelijke levering, maar de levering is afhankelijk van de materiële staat van het origineel. Kiest u de optie 'Op bestelling (met garantie)', dan weet u zeker dat u de scan de volgende werkdag ontvangt.

 

Ik heb een foto direct nodig. Kan dat?

Als een foto gemarkeerd is met ‘Direct beschikbaar’, kunt u hem meteen zelf downloaden. Is een foto gemarkeerd met ‘Op bestelling’, dan kan deze in veel gevallen (mits het materiaal dat toestaat) toch snel geleverd worden. Neem hiervoor contact op met MAI: 020-6732506.

 

Hoe kan ik een maatwerk bestelling plaatsen?

Klik op de knop 'contact'. Via dit formulier kunt u aangeven welke foto u voor welke doeleinden wilt bestellen. MAI zal dan zo spoedig mogelijk contact met u opnemen. Uiteraard kunt u ook telefonisch overleggen via 020-6732506.

 

Kan ik een print van een foto uit de MAI Beeldbank bestellen?

Op dit moment is het niet mogelijk om een print van een foto via de webwinkel te kopen. U kunt deze wel als maatwerk laten maken. Vul hiervoor het contactformulier in.

 

Wat wordt verstaan onder 'Thuisgebruik'?

Thuisgebruik is het eenmalige en niet-overdraagbare gebruik van een foto door een particulier. Een voor thuisgebruik aangeschafte foto mag niet worden verspreid, vermenigvuldigd of openbaar gemaakt worden. Een voorbeeld van thuisgebruik is het kopen van een download om deze te laten printen om op de muur van de woonkamer te hangen.

 

Er staat een fout in een beschrijving van een foto. Waar kan ik deze melden?

Klik op 'contact' en vul het formulier in. Vemeld daarbij de bestandsnaam van de foto en geef duidelijk aan wat er niet klopt aan de beschrijving. MAI zal de beschrijving dan controleren en indien nodig aanpassen.

 

Waar komen de beschrijvingen van de foto's vandaan?

De MAI foto's zijn beschreven in het project Tags en uitleg op crowdsourcingsplatform VeleHanden. Iedereen met interesse in fotografie kan hier helpen om de collecties beter toegankelijk te maken. Wekelijks worden de nieuw ingevoerde tags toegevoegd aan de MAI Beeldbank.

 

Waarom klopt de beschrijving niet altijd bij de foto?

De oorspronkelijke beschrijvingen van beelden kunnen verzamelbeschrijvingen zijn van het negatiefblad waar de foto uit afkomstig is. Via een project op VeleHanden worden de foto’s opnieuw, per stuk, beschreven. Dagelijks worden de nieuwe beschrijvingen toegevoegd aan de MAIbeeldbank. 

 

Wat kan ik van de download verwachten?

Het is een hoogwaardige scan van de originele beelddrager, die gebruikt kan worden voor diverse vormen van drukwerk.